Mitkoivanov's Weblog

юни 25, 2008

АТРАКЦИЯ И БЕЗОТГОВОРНОСТ

Filed under: Uncategorized — Етикети:, , , — гравитон @ 10:10 am

       Ако тръгнете и Вие с обедния влак 40104 , Стара Загора – Русе, ще имате едно незабравимо преживяване. Попадате в 3 изключително  редки вагончета. Честно казано, аз дето имам над 40 години трудов стаж  в БДЖ, за първи път ги виждам. Безкупейни вагони с номера 50522747001-8, 002-6 и 003-4.  С цели, не отваряеми прозорци. През един имат от горе малки, отваряеми на вътре и готови да посрещнат главата Ви, при всяко залюляване на влака фортички. За сядане, цели пейки, макар с видимо положени усилия за чистота и изправност. Прави добро впечатление, че липсват дори и кръпки по облечените в зелена изкуствена кожа седалки. Чистототата общо взето, също на нивото за което позволяват тези половин вековни вагони.

Тръгваме от Стара Загора с 10 минути закъснение и както си му е реда започваме да се притесняваме няма ли на Горна Оряховица да си изпуснем връзките към Шумен и Варна, за  Левски, Троян, Ловеч  и Плевен. Влакът,  теглен от мощен електровоз, се засилва да катери Балкана. Вагоните хукват след него, устремени към височините на Стара планина и в зависимост от състоянието на железния път ту забързват, ту забавят своя ход. Клатене, друсане и скърцане, като от стари просъхнали бъчви, съпътстват усукванията на вагоните на всеки завой. Почти половината от неоновите осветителни тръби не светят, но това не пречи а напротив, засилва емоциите, породени от чувството за страх и несигурност, с всяко ново влизане в многобройните тунели на през балканската линия. Особено в самите тунели, смесицата от  шумове е  толкова разнообразна, че ти идва да зажумиш и да затвориш с две ръце ушите си.  Както казах, прозорчетата и повечето странични /външни/    врати стоят постоянно отворени. Това и състояние позволява, шума от колелетата, спирачките и триещите се части под вагоните, да нахлува, да превзема пространството в  „конските вагони” и да стегне сърцето Ви, с никога не проверявани децибели. 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

       

     Тук драги читателю, спирам описанието на това екстремно пътуване. То не може да се опише! Може само да се изживее и изстрада.

      И наистина бих приключил до тук, ако естествено в гражданската ми съвест не изникнаха редица, тревожни въпроси… Допустимо ли е в този тежък участък на БДЖ, да пътуват, толкова допотопни вагони, морално и материално изхабени? Пожароопасни (защото са от стари горяеми материали), с необезопасени външни врати, особено опасни за децата, с не самозатварящите се и самозаключващи се в движение врати и постоянно зеещи като ями, готови да глътнат всеки момент, дете или възрастен пътник. И недай си боже, когато стане това, какво?  Новините пак ще отразяват в емисиите си, пак ще се искат и може би, ще се подадат оставки от министри и генерални директори, но това няма да върне сред живите пострадалите.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  

     Разбирам, че тук са «скрити» тези стари вагони. Разбирам затрудненията на БДЖ. Но не разбирам, до кога ще се допуска безотговорност? До кога наскоро внесени вагони ще стоят неизползваеми? До кога политици и висшестоящи ръководители в МТ и БДЖ, няма да си вършат работата и ще внасят пътнически вагони, без необходимите резервни части, без необходимото обучение на  персонала за обслужването и,  и голяма част от тях ще се разкомплектоват за резервни части и скрап?  До кога, морално и материално остарели вагони ще превозват нас, «новите европейци», застрашявайки живота ни?..

 

 

Advertisements

7 Коментари »

  1. Разкошно си го написал!

    Пусни го на господари на ефира.
    Нека аргоментирано недоволстваме – клиенти сме в крайна сметка, имаме право,
    нека правят репортажи,
    все стъпка ,по стъпка, ще бутаме към промяна.
    Поздравления!

    Коментар от Светла — юни 25, 2008 @ 9:23 pm

  2. Благодаря ти, че се отби, за оценката и за съвета!
    Изпратих го, ама не е смешно! Пък и голямо бутане ще падне!

    Коментар от гравитон — юни 26, 2008 @ 7:47 am

  3. Наистина, ужасно добре написано. Хубаво, че си го изпратил, а дано нещо излезе. И да, голямо бутане ще падне, ама без бутане не става. 😛 Поздрави!

    Коментар от Selene — юни 27, 2008 @ 6:09 pm

  4. Хубаво, че започвате тази тема! Обикновено се сещаме за дадени проблеми едва след като стане нещо фатално. (Макар че то вече стана в случая с БДЖ). След като не съм чула да има някакви сериозни и генерални мерки след случая край Червен бряг, изглежда това държавно предприятие още не е на дневен ред, понеже е и относително неизгодно за някой от властимащите да се захваща с него. Ползите са за обществото, няма (поне не съм чула) да има фондове специално за развитие на ж.п. инфраструктурата.
    Факт е, че БДЖ попадна в това положение именно защото е държавна. Ако имаше частен капитал, отдавна да е предусетена конкуренцията на автобусите/маршрутките, които преди 10-ина години започнаха да набират скорост и щеше постепенно да инвестира в подобряване на инфраструктурата и обновяване на вагоните и локомотивите.
    Факт е също, че поне според анализи, поделението за товарен транспорт е на печалба и дори се задъхва поради недостатъчно вагони и растящи поръчки от големи фирми. Накрая те самите си дават собствени вагони, иначе доставките им няма как да бъдат осъществени.
    Изглежда на фона на доста по-сериозните проблеми на правителството проблемите на БДЖ са нещо като по-малкото зло. Предполагам с известна точност всеки може да предположи, че до края на мандата нещата ще си текат както и досега…Чакаме следващите..:)

    Коментар от Цветана — юни 28, 2008 @ 1:57 pm

  5. Цветана, казваш „Факт е, че БДЖ попадна в това положение именно защото е държавна. Ако имаше частен капитал, отдавна да е предусетена конкуренцията…“
    Това, обаче не е много сигурно! При над 150 човека, работници в една фирма, собствеността вече се размива! Нещо повече, тук насоката е обратна, налице е източване на държавната фирма в посока към частния капитал. Разсъди сама, унищожен е бившия ЖП завод“Г.Димитров“ срещу централна гара София. Леле какъв апетитен терен за строителство се освободи… В частни ръце преминаха Локомотивовагонния завод в Русе, ЖП завода в Бургас, ЖП заводите в Септември и Карлово. По този начин БДЖ остана без роизводство на собствени вагони. Започна внос на втора и трета ръка пътнически вагони от Германия, Франция, Испания. Както при леките коли. Само, че тези стотици пътнически вагоно (примерно германските) дойдоха с привършваш ресурс на дебелината на колелетата и голяма част от тях стоят поради липса на колооси. Внесоха се без необходимата технологична документация, примерно за затварянето на страничните осигурителни врати, без необходимите за ремонт и подръжка части. Персонала не се обучи за тази нова за нас техника. А по Оперативна програма транспорт има достатъчно предвидени средства, но те не се усвояват защото няма изготвени проекти.
    Ами какво ще кажеш за внесените дизелови мотриси „Дизеро“? Те пътуват по електрифицирани участъци и замърсяват оклната среда. Като прибавиш и скока на течните горива и тя стана една… Допускам, че само комисионните са положителното за хората които ги внесоха!
    Колкото да товарния и пътническия транспорт, навсякъде по света е така. Товарните превози са на печалба, а пътническите са на загуба, но имайки социални функции се дотират до 50%.
    Най-лошото за БДЖ, е че текучеството е голямо. Железничарите бягат в частния сектор заради по високо заплащане. Нивото на кадрите с всеки изминат ден се снижава. ЖП Института „Тодор Каблешков“ – София изкарва на випуск 15 – 20 завършващи в 3-4 специалности и от тях по малко от една трета остават в железниците.
    С една дума, ЕС го интерисува повече развитието на железопътната инфраструктора, увеличаването на сигурността и скоростта на движение на техните вагони по нашите пътища и увеличаване на техните печалби…

    Коментар от гравитон — юни 28, 2008 @ 8:24 pm

  6. Да, аз не твърдя, че в момента намесата на частния капитал влияе позитивно… Вярно е, че когато няма контрол (и желание за такъв) дори и официално договорено публично-частно партньорство, а какво да говорим и за само частна собственост, ще се стига до злоупотреби от най-малки до най-големи мащаби.
    Новите мотриси на Сименс според мен бяха ефект от странични договорки, отколкото част от някакво стратегическо решение. Иначе още от самото начало щяха да бъдат закупени само мотриси, задвижвани от електричество – поне вече и такива има…

    Коментар от Цветана — юни 29, 2008 @ 9:55 am

  7. Абсолютно си права! Но има и още нещо, внесените втора употреба
    вагони от Германия, са от НАЗЕМНАТА ГРАДСКА ЖЕЛЕЗНИЦА В БЕРЛИН, тоест, те са за крайградски линии, а не за маршрут София – Варна. Според мен техния внос е наложен не толкова от българска страна, колкото с натиск от ЕС. Както впрочем става и с вноса на стари автомобили.
    На мен лично ми мирише на корупция на европейско ниво.

    Коментар от гравитон — юни 29, 2008 @ 11:24 pm


RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Вашият коментар

Попълнете полетата по-долу или кликнете върху икона, за да влезете:

WordPress.com лого

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Промяна )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Промяна )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Промяна )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Промяна )

Connecting to %s

Create a free website or blog at WordPress.com.

%d bloggers like this: