Mitkoivanov's Weblog

май 25, 2009

За филма „Атила” и песента „Ясен месец веч изгрява” – питане

            На връх  националния празник 24 май, БИ ТИ ВИ , от 20.00 часа,

 представи отново Историческия филм „Атила” вождът на хуните.

 Както се казва, филмът много ми хареса. Сериозно, струва си човек да го гледа, а още повече да се заслуша в прекрасната музика на  филма, като мен.

Дали съм прав или пък не, не знам, но на няколко места във филмовата музика ми прозвуча, до болка познат   мотив от българската народна песенЯсен месец веч изгрява”. Чуйте я:

             А сега сравнете с филма. :           Първо в Атила Part 9 от 9.00 към 9.10  

               А също и в Атила  Part 10  от 3.20 нататък    по точно в    

                          Та питането ми е прав ли съм или само така ми се чува?..

4 Коментари »

  1. Достаточно интересная и познавательная тема

    Коментар от Avertedd — май 26, 2009 @ 7:08 am

  2. Хм… даже такое бывает.

    Коментар от Yorikk — май 28, 2009 @ 1:47 pm

  3. Прав си и още как. Преди две години, когато пяхме тази песен по митингите, аз се поинтересувах от нея и четох някъде, че е най-древната песен на Балканите. Че абсолютно всеки балкански народ си я има, но с различен текст. Всичките възпяват мъж, само турската – жена, а българската пък възпява природата и Странджа. И никой не знае самата музика на песента откъде е дошла. Нищо чудно наистина да е на хуните (или поне да има теория, че е хунска) и създателите на филма да са знаели и затова да са я включили.

    Между другото, случайно срещал ли си в Интернет „Ясен месец веч изгрява“ в изпълнение НЕ на Сава Попсавов? Издирвам отдавна, но не намирам. 😦

    А иначе филмът е изключителен. Страшно много ми хареса. Аз го гледах чак сега за първи път и… УАУ. :)))

    Коментар от Селин — май 29, 2009 @ 9:01 am

  4. Поразрових малко из мрежата за друго изпълнение на „Ясен месец веч изгрява”, не намерих. Срещнах доста мнения по въпроса чия е песента и съм склонен да приема твърдението:„ песента е староарменска ”. Има логика, арменците приемат християнството първи и от тази гледна точка най – ранно се сблъскват с налаганото от турците мюсюлманство, а възможно и корените на песента да са още по назад в историята, от времето на хуните. В такъв смисъл композитора на музиката във филма „Атила” правилно е усетил и предал настроението на песента и въобще не може да се говори за плагиатство, както помислих в първия момент.
    Срещнах и http://www.vbox7.com/play:6c8c4f1d Това е от филма на Анжела Пеева „Чия е тази песен” Но тя според мен греши. Защото песента няма нищо общо с „Ясен месец веч изгрява”, а е „Църни очи имаш Цуро, жалиш ли ги ти”.

    Коментар от гравитон — май 29, 2009 @ 8:47 pm


RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Вашият коментар

Create a free website or blog at WordPress.com.

