Mitkoivanov's Weblog

февруари 27, 2010

ТОЙ НЯМА КВАЛИФИКАЦИЯ ДА БЪДЕ ФИНАНСОВ МИНИСТЪР НА БЪЛГАРИЯ -подслушано интервю

        В петъчната вечер на 26.02, в шоуто на двама журналистически лилипути, един успешен и доказано съдебно,  некорумпиран бивш кмет на  София и бивш Министър председател на България, хвърли тежки обвинения към: Симеон Дянков, Иван Костов и Мартин Димитров. Какво проговори  икономическата съвест на  господин  Стефан Софиянски?

     „  Софиянски: Налице е голяма междуфирмена задлъжнялост. Фирмите изпитват големи затруднения, защото дестриктивния бюджет на Симеон Дянкав, продължава да стимулира тази фирмена задлъжнялост, а държавата дължи около 2 милиарда. Първо, трябва да се опиташ да отпушиш този процес, държавата да изплати държавните задължения. Все пак да влезнат някакви пари за потребление.

         Въпрос на  И.:  Но те казват, че е виновно правителството на Станишев.

       Софиянски:   Това съм се наслушал 7 месеца, старото правителство… международното положение, дето говорехме…

        Ти се явяваш на избори, като се явиш на избори, ти знаеш. Или знаеш защото се явяваш и искаш да управляваш, или седиш и мрънкаш, че някой ти е виновен.

         Аз смятам, че ако ти имаш достатъчна квалификация, както си влезнал през юли, до януари, ти трябва да  си преодолял, да си забравил да говориш за другите, да работиш  и да излизаш от кризата.   Това е! Изпуснати са 6-7 месеца, поради грешна политика.

          И:   Те казаха, че не са знаели в каква ситуация е държавата… ядосвате се…

       Софиянски:  Най малкото не е сериозно това. Ядосвам се, щото не може да се явиш на избори и после да викаш, ама аз не трябваше да се явявам, щото не знаех, че е толкова лошо.

         А.:  Вие даже казвате, че Симеон  Дянков, Иван Костов и Мартин Димитров са опасни за държавата. Казвате и нещо по лошо, че  Иван Костов знае, че по този начин водена финансовата политика води към тежка криза и го прави нарочно.

        Софиянски:   Тук вече не мога да преценя. Но се съмнявам, че чак толкова не е знаел (Костов) колко  тежка   е ситуацията.

          Започнах с икономиката.Нека погледнем обществения живот. Икономиката, говорих за нея. Тежка междуфирмена задлъжнялост,  икономиката работи на 60%. Никакво стимулиране от страна на правителството.

           Минаваме в следващия сектор –  земеделието. Закъснели субсидии и обременява се земеделския производител. На всичко отгоре,  поради чисто правителствени грешки, земеделието плаща данък.

         А.:  Пак е заради соц. Правителството.

       Софиянски:   Добре де, ама то беше преди 7 месеца.

         И:    Те сега отблокират някакви милиони?

       Софиянски:  ( смее се снисходително)   Много време ги отблокират….

                 Отиваме в третата сфера   – общините.   Общините, кметовете, които се грижат за нашето ежедневие, хората през които бюджети се осигурява нашия стандарт, детска градина, транспорт, чистота, всичко. На тях, също са им орязани бюджетите. Те също са в много тежка ситуация. Е добре. Как тогава, в тая ситуация, когато удариш икономиката, не плащаш  държавни задължения, когато не плащаш субсидийте на земеделието  – то затъва в дългове, когато не плащаш на общините ами ги ограничаваш и казваш: Ще ти платя, евентуално  ако има. И  искаш да излезеш от кризата!

          И и А  (заедно):  До къде може да се стигне? Какво може да стане?

        Софиянски:    Българския народ  е търпелив.

            И: Има твърдения, че април месец  няма да си получат хората заплатите и ще ги уволнят.

           Софиянски:    Надали ще стигнем до там. Освен това има … Така… Когато приемахме валутния борд, трябва да ви кажа : Ние  работехме с 330 милиона  под критичния минимум, държавен резерв. За това и беше толкова висока инфлациата. Сега има около 7 – 8…..7  милиарда държавен резерв, който поддържа стабилността на валутния борд.

           Можем да продължим до безкрайност да живуркаме. Както казах, все пак храната ще осигурим, но непрекъснато ще създаваме напрежение, непрекъснато ще има социален недоимък.    Ще вървим  на последно място в Европа, както сме и на последно място.   Ще живеем по милост и ще изпитваме ежедневни тежки затруднения. Може да се стигне и до катаклизми.

             А:   В понеделник ще ни гостува Симеон  Дянков в предаването. 

        Защо му поискахте оставката и искате ли да му зададете някакви въпроси..

           Софиянски:    Аз ще кажа защо му поисках оставката. Не се притеснявам . Защото смятам,…..не го познавам лично, човечеца, не мога да ви кажа… (смее се ).

         Но аз поисках оставката му, защото смятам, че той няма квалификацията да бъде министър  на финансите в България.

            А:   Ма той казва, че  е един от най-добрите  икономисти в света.

            И:    Казва, че е първи в Европа макроикономист. Какво каза… Че е голям специалист и  е в топ 7 на Европа. В топ 100 на света. Как ви звучи това?

Софиянски: (продължава)  Защото, бърка категорий, икономически категории, които не бъркат и преподаватели в университетите. Като например: Казва, аз постигнах излишък, когато има официални задължения от  един милиард.  Защото: е направил един много лош бюджет. Много лош бюджет – далече по лош бюджет, от този който Орешарски правеше.  Който ние тогава с основание  с Костов критикувахме.

       За това се чудя на поведението на Иван Костов. Защото той далеч по добри бюджети критикуваше и гласувахме заедно против, а сега СДС и ДСБ, гласуват за този бюджет, който е унищожителен.

            И:   Има ли кой да се справи по-добре от Дянков?

           Софиянски:  Не мога да ви кажа. Има си  Министър председател, който си избира екипа.

            И:  В смисъл, няма ли да е рискува една такава оставка в този  нежък и специфичен момент.

         Софиянски:    Ще бъде достойно!

            И:    Ще бъде достойно,  Симеон Дянков да си подаде оставката : месеца след като е поел властта… и да си подаде оставката?

          Софиянски:     И да се е справил?   И когато  икономическите показатели на  България са по-лоши от тези които са били преди 7 месеца. Какво трябва да направи!?

            А.   Хората смятат,  че вие критикувате Симеон Дянков и Иван Костов и  искате да се върнете в голямата политика.

Софиянски:   Не! Не виждам връзка, някаква.

                 Аз съм българин. Имам познанията, имам и позицията. Да  изразя….

                   И: (прекъсват го )    Ма това много непопулярно звучи. Аз гледам новините. От 7 месеца   една лоша  дума не съм чул за правителството…

           Софиянски :(вмята през смях)  Освен мен?

                   И:   (продължава)  И така имам 1-2, много така…  Госпожа  Татяна Дончева и няколко богати българи,  които казват, че правителството рекетира бизнеса. По новините никакво такова нещо не се чува. Значи, може би бъркате?

            Софиянски:   Освен обществената, аз имам и икономическа съвест, тоест, познавам достатъчно тези процеси, бил съм в такава ситуация. Смятам, че съм се справил за времето си в такава ситуация и знам какво трябва да се направи.

             …   Аз го казах. В момента във който имаш силно ограничено потребление и свита икономика, ти трябва да ги стимулираш.

              А: Не е ли по добре да не сте в центъра на вниманието, при положение, че имаше дела за престъпления по служба? Оправдават ви, факт! Но в момента се водят такива дела срещу бивши министри от предишното и по предишното правителство.  Не е ли по добре да не сте в центъра на вниманието?

Софиянски:   Или има процеси, или няма процеси, дали  Стефан  Софиянски или някой друг ще се окаже, това не е толкова важно. Важното е човек да се помъчи да помогне. Когато казвате едни позиции…

             И и А: (прекъсват го)   Не се ли притеснявате, че   могат да ви подгонят отново?

Софиянски:  Както казвате, аз не критикувам само. Аз казвам, какво трябва да се направи.  Да , притеснявам се ако ме питате. Притеснявам се, защото има едно такова обществено настроение да се бяга от основня проблем и да се тръгва  малко по повърхностно по странични проблеми. Атакува се всеки срещу всеки. Сега примерно по времето когато аз бях атакуван: Филчев,  Костов, Бойко Борисов , та и Алексей  Петров бяха едни много близки приятели, бяха един кръг, който работеше заедно…

               А: (прекъсва го) А Вие познавате ли се с  Алексей  Петров?

Софиянски:   Не. Познавам се разбира се ,  но така… нямал съм някакви … близки контакти.  Публично съм го виждал, така два-три пъти..

               И: (намесва се)  Много ми е интересна тази тема, която почвате, но генерал Борисов каза:   Алексей Петров ми е бил много добър приятел и същевременно моного сериозен враг. Така, че той не отрича,  че са си били близки в някакъв момент.

             Софиянски: Аз не обвинявам никого. Аз правя анализ на тази ситуация.  Така е. Така е било, сега са намерили някакви различия. Какви са те, какви са тия процеси, аз не мога да ги кажа, но не смятам, че те са важни. Точно това ми беше логиката, че не смятам, че те са в дневния ред на обществото.   Да си се карат, да се сдобряват. Ако някой е извършил престъпление да го търсят. За мен дневния ред днес, на правителството и на обществото е тежката икономическа ситуация  и липсата на всякакви адекватни мерки за излизане от кризата.

               И:  Добре, де! Това, което полицията прави, Вие сматате..

            Софиянски😦 заедно с него) …Е добро.Аз смятам че е добро, това което прави полицията.

               А:. Щото какво? Вие имахте проблеми само с икономическата политика.

Софиянски: Аз смятам, че икономическата политика на правителството е грешна. А по отношение на това което прави полицията, особено някои от акциите , смятам, че са съвсем правилни.  Без да коментирам, така, конкретиката, защото  не я познавам. Освен това,  България има съд. Пък и конфликта  със съдъ ми изглежда съвсем нереален…

               А.  Той не е ли преувеличен малко?… Вие вярвате ли в съда?

Софиянски: Ами имайте предвид, че един съд както така се обобщава… Едно дело минава през три инстанции. Ти не можеш да кажеш всички са корумпирани, те не вършат работа. Има една инстанция – гледат я едни съдий, има втора инстанция – гледат я други съдий, има трета инстанция – гледат я трети съдий.  Аз на всичките си дела съм минал на три инстанции. И трите инстанции са намерили, че халите са си хали и служат на  София, примерно.

               А:  Е добре, де. Ама защо така загубихте доверието на хората? Бяхте от любимите им политици. А последните избори, като че ли показаха, че не е така?

               Софиянски: Е аз не участвах във тях. Аз се оттеглих постепенно. Освен това с времето се натрупват някои негатив.

                  А:  Проблема е, че хората Ви възприемат като  най-богатия политик. Смятате ли, че това е проблема?

               Софиянски:  Не, не смятам, щото аз имам  едно ежедневие. Живея там където съм живял и преди десети ноември, имам едно нормално ежедневие.

                 И.: В последните години на вашето управление като кмет, имаше легенди за самолети, за стотици милиони.

               Софиянски: Да всъщност имаше. Видя се, че няма самолети, видя се, че няма стотици милиони, бяха фоерверки. Временни. Мина времето.  Нали ходя спокойно, ходя пеша по улиците, нямам проблеми с бита, нямам проблеми и с милиони.

                 А: Добре, поне карал ли си самолет?

               Софиянски: Не!

                  И:  А съпругата ви? Не си ли изкара книжка за самолет?

               Софиянски:  Неможа. Опита , стигна до някъде и не можа да завърши.

                  И: И за какво и е било книжка? Значи е имала самолет?

               Софиянски:  Книжка за самолет можеш да изкараш и да возиш други хора. Не забравяйте сега, че ако вземем повод от олимпийските игри, един от сериозните скачачи пропусна едно от състезанията, защото имаше изпити за комерсиално пилотиране. Човекът иска да става пилот и казва:”В момента не правя това, ще ставам пилот!”

     Но това е един флирт, който тръгна по едно време, мисля, че достатъчно ясно е, че отмина.  И аз освен, че не съм карал, не съм се и качвал на самолет, който  Алиса кара, няма и да се кача!”

        Аз пък  няма да коментирам. По добре е всеки да си направи изводите сам. Аз това видях, това чух и това  си записах в собствения блог!

2 Коментари »

  1. И аз няма да коментирам. Изводите отдавна са направени.

    Коментар от UZI-то — март 2, 2010 @ 10:28 am

    • Тъй е то: умния човек знае и да премълчи!..
      Агресивната некомпетентност няма спирачки!

      Коментар от гравитон — март 2, 2010 @ 3:49 pm


RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Вашият коментар

Create a free website or blog at WordPress.com.

